Vol 1 No 1 (2016): "Generating Knowledge through Research", 25-27 October 2016, CAS Auditorium - Universiti Utara Malaysia
Articles

DIGLOSIA DALAM SALINA: SATU KAJIAN SOSIOLINGUISTIK
DIGLOSIA IN SALINA: A SOCIOLINGUISTIC STUDY


Mohamad Zaki Abdul Halim
Universiti Utara Malaysia, Malaysia
Melor Fauzita Md. Yusoff
Universiti Utara Malaysia, Malaysia
Picture in here are illustration from public domain image or provided by the author, as part of their works
Published October 30, 2016
Keywords
  • Sosiolinguistik,
  • Diglosia,
  • Salina
How to Cite
Halim, M. Z. A., & Md. Yusoff, M. F. (2016). DIGLOSIA DALAM SALINA: SATU KAJIAN SOSIOLINGUISTIK. Proceedings of The ICECRS, 1(1), picecrs.v1i1.527. https://doi.org/10.21070/picecrs.v1i1.527

Abstract

Kertas kerja ini akan meneliti kewujudan diglosia dalam dialog yang digarapkan oleh A.Samad Said melalui novel Salina. Analisis dijalankan bersandarkan sifat-sifat diglosia yang wujud berdasarkan Ferguson (1959) dan Fishman (1967).   Pengukur ini adalah untuk memperlihatkan kewujudan diglosia dalam bentuk dwi/multibahasa. Analisis ini dideskripsi dalam bentuk kualitatif. Kaedah utamanya adalah mengumpul data diglosia daripada teks novel dan dihubungkan dengan faktor sosiolinguistik yang menentukan pemeringkatan diglosia. Dapatan mendapati terdapat diglosia rendah (L) yang wujud dalam beberapa pemeringkatan dan berlaku pertindihan fungsi. Terdapat juga diglosia rendah yang mencapai tahap tinggi (H) apabila berlaku pertembungan dua diglosia rendah yang dibezakan oleh faktor sosiolinguistik menjadikannya sebagai (HL).

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Abdullah Yusof, Abu Bakar Yusuf, Mohd Ra’in Shaari & Omar Hisham Mohd Baharin. (2011). Pengantar bahasa Melayu. Tanjung Malim: Universiti Pendidikan Sultar Idris.
  2. Abdul Rashid Daing Melebek & Amat Juhari Moain. (2012). Sosiolinguistik dan bahasa Melayu. Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia.
  3. Nik Safiah Karim. (1986). Bahasa Melayu persoalan & pergolakan. Kuala Lumpur: Gateway Publishing House Sdn. Bhd.
  4. Noresah Baharom. (Ed.). (2005). Kamus dewan (edisi ke-4). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
  5. Noriah Mohamed. (Ed.). (2015). Variasi bahasa Melayu. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
  6. Siti Nurul Jannah Fital & Mohamad Zaki Abdul Halim. (2014). Bahasa Melayu universiti. Kangar: Universiti Malaysia Perlis.