Vol 1 No 1 (2016): "Generating Knowledge through Research", 25-27 October 2016, CAS Auditorium - Universiti Utara Malaysia
Articles

UNGKAPAN HORMAT YANG LEBIH HORMAT : ANALISIS PENULISAN BERFORMAT
MORE RESPECTIVE RESPECT: FORMATED WRITING ANALYSIS


Melor Fauzita Md. Yusoff
Universiti Utara Malaysia, Malaysia
Nor Hasimah Ismail
Universiti Utara Malaysia, Malaysia
Picture in here are illustration from public domain image or provided by the author, as part of their works
Published October 30, 2016
Keywords
  • ungkapan hormat,
  • kesantunan berbahasa,
  • penulisan berformat
How to Cite
Md. Yusoff, M. F., & Ismail, N. H. (2016). UNGKAPAN HORMAT YANG LEBIH HORMAT : ANALISIS PENULISAN BERFORMAT. Proceedings of The ICECRS, 1(1), picecrs.v1i1.528. https://doi.org/10.21070/picecrs.v1i1.528

Abstract

Ungkapan hormat dilahirkan untuk menyatakan rasa hormat seseorang sewaktu berhubung  dengan orang lain. Penggunaan ungkapan hormat bukan bermaksud menghina diri, tetapi menunjukkan sikap yang tidak sombong dan angkuh. Penggunaan ungkapan ini juga mampu memaparkan sifat sopan santun yang dicirikan oleh budi bahasa, tertib, beradat dan bertatasusila yang akan membentuk akhlak terpuji yang berwatak mesra dan disenangi oleh semua anggota masyarakat. Dapatan mendapati, masih terdapat penulis yang mengabaikan penggunaan ungkapan hormat hingga menimbulkan kesan negatif kepada kelangsungan berkomunikasi. Sehubungan itu, kertas kerja ini akan meneliti amalan penulisan kesantunan berbahasa golongan pengurus berdasarkan kata hormat yang digunakan. Pendekatan kajian ialah dengan menggunakan kaedah analisis dokumen terhadap dokumen-dokumen berformat. Ungkapan hormat akan dianalisis berdasarkan Asmah (2007).

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Ab. Aziz Yusof. (2003). Komunikasi untuk Pengurus. Kuala Lumpur: Utusan Publications and Distributors Sdn. Bhd.
  2. Asmah Hj. Omar. (2007). Kesantunan Bahasa dalam Pengurusan Pentadbiran dan Media. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
  3. Asmah Hj. Omar. (1996). Wacana, Perbincangan, Perbahasan dan Perundingan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
  4. Awang Sariyan. (2007). Santun Berbahasa. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
  5. Brown, R. & Levinson, S. (1987). Politeness: Some Universal In Language Usage. Cambridge: Cambridge University Press.
  6. Robert Sibarani M.S. dlm. Worawit Baru @ Haji Ahmad Idris (pngr). (2004). Pemikiran Melayu: Tradisi dan Kesinambungan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
  7. Teo Kok Seong, Noriah Mohamed, Idris Aman, Shaiful Bahri Md. Radzi,
  8. Chong Shin, Zarina Othman, Nazri Muslim & Nurazmi Kuntum. (2010). Bahasa Melayu Bestari. Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia.