MULTIMEDIA INTERAKTIF MEMPERTINGKATKAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN KURSUS BAHASA MELAYU PENGURUSAN (SBLM 1053) DALAM KALANGAN PELAJAR UNIVERSITI UTARA MALAYSIA
INTERACTIVE MULTIMEDIA IMPROVES TEACHING AND LEARNING OF THE MALAYSIAN LANGUAGE COURSE MANAGEMENT (SBLM 1053) IN NORTH MALAYSIA UNIVERSITY STUDENTS
Abstract
Kertas kerja ini akan meneliti meneliti keberkesanan inovasi pengajaran dan pembelajaran berbantukan kemudahan internet. Analisis dijalankan ke atas pelajar-pelajar yang mengikuti kursus SBLM1053 Bahasa Melayu Pengurusan. Analisis ini dideskripsi dalam bentuk kualitatif. Kaedah utamanya adalah mengumpul data daripada 40 orang pelajar dengan mempraktikkan amalan PdP berdasarkan teknik pengajaran berbantukan kemudahan internet. Penggunaan teknologi terkini dan interaktif seperti muat turun video aplikasi youtube, paparan rakaman video, aplikasi menggunakan ipad dan lain-lain diaplikasikan semasa sesi PdP. Dapatan mendapati teknik PdP berbantukan kemudahan internet amat berkesan dan berjaya mewujudkan suasana yang lebih berinovasi. Bantuan daripada internet serta panduan daripada pensyarah juga memudahkan pelajar terutama ketika mencari bahan serta maklumat berkaitan kursus serta ketika melakukan pembentangan.
Downloads
References
Azizi Yahaya, Noordin Yahaya dan Abd Munaem (2010). Gaya Kepimpinan Guru Besardan hubungannya dengan Faktor Kepimpinan di sekolah Penerima anugerah Cemerlang di Melaka. Jurnal Penyelidikan Pendidikan Guru. Jilid 5 ms 37-62 .ISSN 1823-5891.
Ismail Zain. (2002). Aplikasi Multimedia Dalam Pengajaran. Kuala Lumpur: Utusan Publication&Distributors Sdn. Bhd
Zamri Mohammod & Mohamed Amin (editor) (2008). Teknologi maklumat dan komunikasi dalam pengajaran dan pemelajaran Bahasa Melayu .Shah Alam: Publications Sdn. Bhd.
Copyright (c) 2016 Nor Hafidah Ibrahim, Melor Fauzita Md. Yusoff, Norzaliza Ghazali
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.