Vol 1 No 1 (2016): "Generating Knowledge through Research", 25-27 October 2016, CAS Auditorium - Universiti Utara Malaysia
Articles

IKLIM SEKOLAH DAN KOMITMEN GURU DI SEKOLAH AGAMA BANTUAN KERAJAAN (SABK) NEGERI KELANTAN
SCHOOL CLIMATE AND TEACHERS' COMMITMENTS IN KELANTAN STATE RELIGIOUS SCHOOL OF RELIGIOUS Aid (SABK)


Mohamad Adnan Bin Mohamad Kasim
Universiti Utara Malaysia, Malaysia
Siti Noor Ismail
Universiti Utara Malaysia, Malaysia
Suhaila Mohammad
Universiti Utara Malaysia, Malaysia
Hasliza Ibrahim
Universiti Utara Malaysia, Malaysia
Picture in here are illustration from public domain image or provided by the author, as part of their works
Published October 30, 2016
Keywords
  • Sekolah Menengah Agama Bantuan Kerajaan (SABK),
  • iklim sekolah,
  • komitmen guru
How to Cite
Mohamad Kasim, M. A. B., Ismail, S. N., Mohammad, S., & Ibrahim, H. (2016). IKLIM SEKOLAH DAN KOMITMEN GURU DI SEKOLAH AGAMA BANTUAN KERAJAAN (SABK) NEGERI KELANTAN. Proceedings of The ICECRS, 1(1), picecrs.v1i1.543. https://doi.org/10.21070/picecrs.v1i1.543

Abstract

Program Pendaftaran Sekolah Agama Rakyat (SAR) dan Sekolah Agama Negeri (SAN) adalah satu usaha murni kerajaan untuk membantu dan memperkasakan sekolah-sekolah agama di Malaysia.  Artikel ini bertujuan untuk mengetahui tahap iklim sekolah dan komitmen guru Sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK) di negeri Kelantan.  Artikel ini penting kerana kedua-dua variabel terlibat adalah merupakan aset utama danterkandung dalam anjakan keempat PPPM 2013-2025. Sebanyak 9 buah sekolah telah dipilih secara rawak dari 3 daerah iaitu daerah Kota Bharu, Pasir Mas, dan Tanah Merah.  Seramai 217 responden terlibat dalam menjawab soal selidik yang diedarkan, dari jumlah populasi seramai 497 orang.  Penganalisaan data dilakukan dengan menggunakan beberapa kaedah analisis yang terdapat dalam program Statistical Package For The Social Sciences (SPSS).  Instrumen yang digunakan dalam artikel ini adalah instrumen iklim sekolah, School level environment Questionnaire (SLEQ) yang dibina oleh Johnson, Steven & Zvoch (2007) manakala instrumen komitmen guru ini telah dibuat adaptasi oleh Lei Mee, Thien, Nordin dan Ramayah (2014).  Dapatan artikel ini menunjukkan tahap komitmen dan iklim sekolah berada pada tahap yang tinggi serta terdapatnya hubungan yang kuat antara iklim sekolah dengan komitmen guru SABK di negeri Kelantan.  Adalah diharapkan hasil artikel ini dapat digunakan sebagai rujukan khususnya kepada para pentadbir sekolah ke arah meningkatkan pencapaian, keberkesanan pentadbiran dan pengurusan sekolah. Kualiti pentadbiran dan pengurusan sekolah perlu sentiasa dikaji, diteliti dan ditingkatkan demi merealisasikan hasrat Kementerian Pendidikan untuk menjadikan sistem pendidikan di Malaysia bertaraf dunia.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Abdul Manaf. (1998).Faktor- faktor Yang Mempengaruhi Komitmen Guru Sekolah Rendah Terhadap Organisasi. Fakulti Sains Kognitif dan Pembangunan Manusia. Universiti Malaysia Sarawak
  2. AziziUmar & Supyan Hussin. (2007).Konflik sekolah agama rakyat dalam
  3. dasar pendidikan kebangsaan: suatu analisis awal. Kertas Kerja Seminar Kebangsaan Isu-isu Pendidikan Negara Kali Ke-Tiga. Anjuran
  4. Fakulti Pendidikan Universiti Kebangsaan Malaysia. Bangi, Selangor,
  5. -14 Februari.
  6. Blau, G. (1985). “A multiple study investigation of the dimensionality of job
  7. involvement”,Journal of Vocational Behavior, Vol. 27 No. 1, pp. 19-36
  8. Becker, T.E. (1992). “Foci and bases of commitment: are they distinctions worth making?”,Academy of Management Journal, Vol. 35 No. 1, pp. 232-44
  9. Campbell.J.P.(1970). Managerial behavior, performance, and effectiveness, McGraw-Hill.
  10. Chua Yan Piaw. (2009). Statistik penyelidikan lanjutan ujian regresi, analisis factor dan anlisis sem. Kuala Lumpur: McGraw-Hill (Malaysia) Sdn. Bhd.
  11. Clark, R.E. (1994). “Media will never influence learning”, Educational Technology Research and Development, Vol. 42, pp. 21-29.
  12. Crosswell. (2006).Understanding teacher commitment in times of change Faculty of Education Queensland University of Technology
  13. Crosswell & Elliott (2004). Committed Teacher, Passionate Teachers: the dimension of passion associated withteacher commitment and engagement. Queensland University of Technology.
  14. Fimian, M. J., & Santoro, T. M. (1983). Sources and manifestation of occupational stress in teachers of exceptional students. Exceptional Children, 49, 540-543.
  15. Finnan C. Schnepel K. & Anderson. L. (2003).Powerful learning environment:The Criticallink Between School and Classroom Cultures. Journal Of Education for Students Placed At risk 8(4) 391-418
  16. Firestone, W. A., & Rosenblum, S. (1988). Building commitment in urban high schools.Educational Evaluation and Policy Analysis, 10, 285-299
  17. Fisher, D.,L.,& Fraser, B. J. (1990a).School Climate: Assessing and improving school environment (Set: Research Information for Teachers No.2, Item 4)Melbourne Australia. Australian Council For Educational
  18. Research.
  19. Ghaith, G. (2003).The Relationship between forms of instruction, achievement and perception of classroom climate. Educational Research. 45, 83-93
  20. Harpin A.W.,& Croft D.B.(1963). The Organizational Climate of School. Chicago, MidwestAdministration Centre University of Chicago
  21. Harrison, J. Kline dan Hubbard, Russell. (1998). Antecedents to organizational commitmen among Mexican employees of a U.S firm in Mexico. The Journal of Social Psychology, Vol. 138, No. 5, pp. 609-623
  22. Howard, E.R. (1974). School climate improvement. Education Digest 39 (8): 333-336
  23. Huberman , Nias. (2007). Teacher Commitment and Engagement
  24. Huberman, M. (1993). The Lives of Teachers (J. Neufeld, Trans.). London: Cassell VilliersHouse
  25. Ibrahim Mamat. (1993). Kepimpinan Sekolah: Teori UntukPraktis. Kuala Lumpur. Kumpulanbudiman Sdn . Bhd
  26. Johnson B., Steven, J.J. & Zvoch K. (2007). Teacher’s perception of School Climate: AValidity Study of Scores From the Revised School Level Environment Questionnaire. Educational and Psychological Measurement. 67. 833-850.
  27. Johnson, D.W. andR.T. Johnson. (2009). “An educational psychology success story: Social interdependence theory and cooperative learning”, Educational Researcher,Vol. 38/5, pp. 365-379.
  28. Kerr. D. Ireland. E. Lopes. J. Craigh, R., & Clever, E. (2004). Citizenship education longitudinal study: second annual report: First longitudinal study. National Foundation for Educational Research
  29. Kementerian Pelajaran Malaysia. (2012). Laporan awal ringkasan eksekutif Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025. Putrajaya:
  30. Kementerian Pelajaran Malaysia.
  31. Louis, K. S. (1998).Effects of teacher quality of work life in secondary schools on commitment and sense of efficacy. School Effectiveness and School Improvement, 9, 1-27
  32. Maisura M.Yusof. (2007). Iklim Organisasi dan Hubungannya dengan Gelagat Kewarganegaraan Organisasi di KalanganGuru-Guru SekolahMenengah Daerah Pontian Johor. Skudai, Johor: Universiti Teknologi Malaysia.
  33. Meyer, J. P, & Allen, N. J. (1997). Commitment in the workplace: Theory, research and applications. Thousand Oaks, CA: SAGE
  34. Mortimore, P. (1995). Key characteristics of effective schools. Kertas kerja Seminar sekolahEfektif Kementerian Pendidikan Malaysia 13-14 Julai 1995 di IAB.Kementerian Pendidikan Malaysia Sri Layang.Genting Highland.
  35. Pahang
  36. Mowday, R. T., Steers, R. T., & Porter, L. W. (1979). The measurement of
  37. organisationalcommitment. Journal of Vocational Behavior, 14, 224 -247.
  38. Mowday, R. T., Porter, L. W.,& Steers, R.M. (1982). Employee Organization
  39. Linkages: ThePsychology of commitment, absenteeism and turnover.
  40. New York, NY.Academic Press
  41. Muhammad Faizal A. Ghani. (2008). Pembentukan model keberkesanan dan penambahbaikan sekolah di Malaysia. Tesis Doktor Falsafah,
  42. Universiti Malaya, Kuala Lumpur.
  43. Najeemah M.Yusof. (2012). School climate and Teachers commitment: A case Study in Penang Malaysia. university Sains Malaysia
  44. Nias, J. (1981). “Commitment” and motivation in primary school teachers.
  45. EducationalReview, 33(3), 181-190.
  46. Ong Chong Sooi. (1995). "Komitmen dan prestasi organisasi: Cabaran kepada pengurus pendidikan", Masalah Pendidikan, 19
  47. Reyes. P. (1990).Organizational commitmentof teachers In P. Reyes. (Ed).Teacher and Their workpace: Commitment, performance and productivity. 38- 47. NewburyPark, CA. SAGE
  48. Rosenholtz. S. J. (1989). Workplace conditions that effect teacher quality and commitment:Implications for teacher induction programs. Elementary
  49. School journal. 89(4).421-439
  50. Sainul. (2002). Komitmen dan Pengaruhnya Terhadap Kinerja Aparatur Pada Secretariat Daerah Kabupaten Kendari (Thesis) Program Pasca Sarjana Magister Manajemen Universitas Gajah Mada
  51. Schneider, B. (1975). Organizational climates: An essay. Personnel Psychology, 28, 447–479.
  52. Thapa, Cohen, D’ Alessandro, & Guffey. (2012). School Climate Research
  53. Summary: August 2012. National School Climate Center
  54. Thien, Nordin, T. Ramayah. (2014). Validating teacher Commitment Scale Using a Malaysian Sample. April- June . 1-9 SAGE