Vol 1 No 1 (2016): "Generating Knowledge through Research", 25-27 October 2016, CAS Auditorium - Universiti Utara Malaysia
Articles

IMPAK PENGGUNAAN BAHASA DALAM IKLAN KHIDMAT MASYARAKAT PETRONAS BERDASARKAN TEORI LINGUISTIK SISTEMIK FUNGSIONAL (TLSF)
IMPACT OF THE USE OF LANGUAGE IN SOCIETY ADVERTISING PETRONAS BASED ON FUNCTIONAL SYSTEMIC LINGUISTIC THEORY (TLSF)


Nur Izzati Abdullah
Universiti Pendidikan Sultan Idris, Malaysia
Anida Sarudin
Universiti Pendidikan Sultan Idris, Malaysia
Picture in here are illustration from public domain image or provided by the author, as part of their works
Published October 30, 2016
Keywords
  • Iklan Khidmat Masyarakat (IKM),
  • mod linguistik,
  • Teori Linguistik Sistemik Fungsional (TSFL)
How to Cite
Abdullah, N. I., & Sarudin, A. (2016). IMPAK PENGGUNAAN BAHASA DALAM IKLAN KHIDMAT MASYARAKAT PETRONAS BERDASARKAN TEORI LINGUISTIK SISTEMIK FUNGSIONAL (TLSF). Proceedings of The ICECRS, 1(1), picecrs.v1i1.544. https://doi.org/10.21070/picecrs.v1i1.544

Abstract

Iklan Khidmat Masyarakat (IKM) adalah suatu pengumuman atau pemberitahuan yang bersifat non komersial yang mempromosikan program-program, kegiatan, perkhidmatan kerajaan, perkhidmatan  organisasi bukan perniagaan dan pemberitahuan-pemberitahuan lainnya tentang keperluan perkhidmatan masyarakat dan pemberitahuan yang bersifat komersial (Crompton dan Lamb, 1986).  Iklan Khidmat Masyarakat merupakan projek video multimedia yang merangkumi kepelbagaian modaliti seperti elemen grafik, teks, audio dan video. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti mod linguistik yang digunakan dalam menghasilkan IKM selain keberkesanan paparan visual. Data diperoleh daripada rakaman video iklan raya Petronas kerana iklan ini merupakan iklan tahunan yang disiarkan di televisyen. Kerangka konsepsi kajian ini didirikan berdasarkan gabungan Teori Linguistik Sistemik Fungsional (TLSF) dan Teori Multimodaliti (TM). Gabungan kedua teori ini dipercayai dapat membantu menghasilkan IKM yang menepati tema yang dihasratkan oleh pengiklan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa teks bahasa merupakan mod linguistik yang bertindak sebagai elemen multimodal yang berkesan dan menjadi pelengkap kepada mod visual. Dengan kata lain, fungsi teks bahasa adalah untuk  menyediakan konteks dalam iklan dengan menambah maklumat supaya penonton dapat memahami mesej yang ditonjolkan.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Alwitt, L. and Mitchell (eds) ( 1985), Psychological Processes and Advertising Effects, Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  2. Conners, J.L. (2010). Barack versus Hillary: Race, gender, and political cartoon imagery of the2008 presidential primaries. American Behavioral Scientist, 54 (3), 298-312.
  3. Cook, Guy. 1992. The Discourse of Advertising. New York: Routledge.
  4. Crompton, J.L,.and C.W. Lamb. 1986. Marketing Government dan Social Services. John Willey and Son, New york.
  5. Edell, J.A. and R.Staelin (1983). The Information Processing of Pictures in Print Advertisements. Journal of Consumer Research, 10 June, 45-61.
  6. Hakim,Budiman. (2005). Lanturan Tapi relevan. Yogyakarta: Galang Press (Anggota IKAPI).
  7. Halliday,M.A.K.(1985). Spoken and Written Language. Oxford: Oxford University Press.
  8. Kasali, Rhenald. 1992. Manajement periklanan konsep dan aplikasinya di Indonesia. Jakarta: Pustaka Umum Grafit.
  9. Kisielius, J.and B.Sternthal (1984b). Detecting and Explaining Vividness Effects in Attitudinal Judgements. Journal of Marketing Research, 21 Feb, 54-64.
  10. Kress,G.& Van Leeuwen, T. (2001). Reading Images: The grammar of visual design. London: Routledge.
  11. Liu, S.S.(1986). Picture-Image Memory for TV Advertising in Low Involvement Situations: A Psychophysiological Analysis. Current Research and Issues in Advertising, Vol.9(1), 27-59.
  12. Mahamood, M. (2004). Lat dalam Konteksnya di Piyadasa, R and Mahmood.M.(ed). Pameran Retrospektif Lat. Kuala Lumpur: National Art Gallery.
  13. Mazid, B.E.M (2008). Cowboy and Misanthrope: A Critical Discourse. Analysis of Bush and Bin Laden Cartoons: Discourse & Communication 2(4): 433-457.
  14. Mella Christa Sugoto et.al. (2009). Kajian Iklan Layanan Masyarakat Tentang Pentingnya Mengucapkan Terima Kasih bagi Para Remaja di Surabaya. Jurnal Desain Komunikasi Visual Nirmana. Vol.11,No 2, (2009): 106-113.
  15. Mitchell, A.A. and J.C.Olson (1981). Are Product Attribute Beliefs the Only Mediator Of Advertising Effects on Brand Altitude. Journal of Marketing Research, 18 August, 318-332.
  16. Mohd.Helmi A.R.(1996). “Perkembangan Industri Pengiklanan di Malaysia: Satu Tafsiran Sejarah Pengiklanan, Jurnal Komunikasi, vol 12, hal.1-18.
  17. Rohani Embong dan Hanita Hassan (2013). The Representations of Tun Dr.Mahathir in Lat’s Cartoon in Addressing Issues of International Affairs. Jurnal Teknologi, 65: 2 (2013) 93-99.
  18. Ruijuan,Y. (2010). The Interpersonal Metafunction Analysis of Barack Obama’s Victory Speech. English Language Teaching. Vol.3, No.2 (2010) 146-151.
  19. Schmalensee, D.H. (1983). Today’s Top Priority Advertising Research Questions. Journal of Advertising Research, 23(2), 49-60.
  20. Shakila Nur. (2015). Analysis of Interpersonal Metafunction in Public Speeches: A Case Study of Nelson Mandela’s Presidential Inauguration Speech. The International Journal of Sosial Sciences, Vol.30.No.1 (2015)52-63.
  21. Straubhaar, J. dan LaRose,R. (2002). Media Now: Communication Media in the Information Age. Canada: Wadsworth.
  22. Suranti Trisnawati. (2008). Multi Modal Teks dalam Iklan Layanan Masyarakat: Studi kasus ILM bertema Safety Riding. Magister Desain ITB: Indonesia.
  23. Zulkifley Hamid, Ramli Md. Salleh, Rahim Aman (2007), Linguistik Melayu (Edisi Kedua), Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia.