Vol 1 No 1 (2016): "Generating Knowledge through Research", 25-27 October 2016, CAS Auditorium - Universiti Utara Malaysia
Articles

PENGGUNAAN KAEDAH “TYRA BANKS” UNTUK MENINGKATKAN PENGUASAAN MURID TAHUN 5 TERHADAP FAKTA BERKAITAN PERJUANGAN TOKOH TEMPATAN
USING THE “TYRA BANKS” RULE TO INCREASE THE MASTERY OF YEAR 5 STUDENTS ABOUT THE FACTS RELATING TO THE STRUGGLE OF LOCAL FIGURES


Nurathirah Shamsuddin
Institut Pendidikan Guru Kampus Darulaman, Malaysia
Azhari Mat Salleh
Institut Pendidikan Guru Kampus Darulaman, Malaysia
Picture in here are illustration from public domain image or provided by the author, as part of their works
Published October 30, 2016
Keywords
  • Tokoh tempatan,
  • fakta,
  • penguasaan,
  • warna,
  • tyra banks,
  • lampu LED
  • ...More
    Less
How to Cite
Shamsuddin, N., & Salleh, A. M. (2016). PENGGUNAAN KAEDAH “TYRA BANKS” UNTUK MENINGKATKAN PENGUASAAN MURID TAHUN 5 TERHADAP FAKTA BERKAITAN PERJUANGAN TOKOH TEMPATAN. Proceedings of The ICECRS, 1(1), picecrs.v1i1.546. https://doi.org/10.21070/picecrs.v1i1.546

Abstract

Kajian ini bertujuan meningkatkan penguasaan murid sekolah rendah dalam mata pelajaran sejarah khususnya penguasaan murid terhadap fakta berkaitan tokoh-tokoh tempatan dengan menggunakan kaedah Tyra Banks. Kajian ini bertujuan untuk mempertingkatkan tahap penguasaan murid dalam kefahaman dan ingatan mereka mengenai perjuang tempatan melalui penggunaan warna dan lampu LED. Responden dalam kajian ini terdiri daripada 6 orang murid tahun 5D dari sebuah sekolah rendah di daerah kota setar yang mempunyai masalah menguasai fakta berkaitan perjuangan tokoh tempatan. Dalam proses pengumpulan data awal, murid dilihat tidak memenuhi aspek-aspek yang telah ditetapkan dalam pemarkahan tahap penguasaan murid. Kaedah pemerhatian, temubual dan analisis dokumen digunakan untuk mengumpul data dan diskripsi data digunakan untuk menganalisis data dalam kajian kualitatif ini. Hasil dapatan menunjukkan kaedah ini dapat membantu murid dalam meningkatkan penguasaan mereka berkaitan fakta tokoh-tokoh tempatan berdasarkan kepada analisis kajian dan interpretasi data.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Azizi Yahaya & Zurihanmi Zakaria & Fawziah Yahya. (2005). Aplikasi kognitif dalam pendidikan.Kuala Lumpur : PTS Professional Publishing.
  2. Charles B. Klasek. (1972). Instructional media in the modern school. London. Professional Educators Publications
  3. Countney, Richard. (1991) (terjemahan). Lakon, drama dan pemikiran. Kuala Lumpur:Dewan Bahasa dan Pustaka
  4. Hazman Che Sidik & Rohidah Alias & Zaliza Zali (2004) Pembinaan dan penilaianberbantukan komputer bagi mata pelajaran sejarah tingkatansatu. UKM
  5. Lickona, T. (1991). Educating for character how our school can teach respect andresponsibility. New York: Bantam.
  6. Maharom Mahmood. (2001). Kurikulum sejarah ke arah memperkukuhkan usaha pemupukan semangat patriotik dalam kalangan murid. Kuala Lumpur..
  7. Mohamad Johdi Salleh. (2009). Kaedah kumpulan kecil dalam pengajaran dan pembelajaran sejarah.International Islamic University Malaysia(IIUM)
  8. Noraizan Hamzah @ Daud. (2008). Persepsi pelajar dan guru terhadappenggunaan buku teks sejarah. Kertas ProjekSarjana. UKM. Bangi.
  9. Piaget. J. (1952). The child conception of the world. New York. Harcout,Brace
  10. Slavin, R. E (2006). Educational psychology: theory and practice”. 8th.ed.United States Of America : Pearson Education, Inc.
  11. Shakila Yacob (2010)Ilmu sejarah membina negara. Utusan Malaysia. 19 Oktober2010
  12. Zahara Aziz & Nurliah Jair (2009). Penggunaan peta konsep untuk meningkatkanpencapaian mata pelajaran sejarah bagi pelajar tingkatan dua. JurnalPendidikan Malaysia