PENGGUNAAN RODA MASA DALAM MENINGKATKAN KEMAHIRAN MENYUSUN FAKTA SEJARAH MENGIKUT KRONOLOGI DALAM KALANGAN MURID TAHAP 4
THE USE OF THE WHEELS TO IMPROVE THE SKILLS OF COLLECTING HISTORICAL FACTS FOLLOWING CHRONOLOGY IN STAGE 4 STUDENTS
Abstract
Kajian ini bertujuan untuk mengkaji sejauh manakah penggunaan Roda Masa dapat meningkatkan kemahiran menyusun fakta sejarah mengikut kroologi dalam kalangan murid tahun empat. Tinjauan awal menunjukkan bahawa murid tidak dapat menyusun fakta sejarah mengikut kronologi yang betul. Kajian ini melibatkan sepuluh orang murid dari Kelas 4 K yang mengalami masalah menyusun fakta sejarah mengikut kronologi. Fokus kajian ini adala untuk meningkatkan kemahiran menyusun fakta sejarah mengikut kronologi. Roda Masa ini dijalankan dengan pelaksanaan tiga aktiviti yang telah dirancang. Data telah dikumpulkan melalui kaedah pemerhatian secara berstruktur, temu bual, dan analisis dokumen. Berdasarkan dapatan kajian yang dijalankan mendapati terdapat peningkatan dan kesan positif dari segi peningkatan murid dalam kemahiran menyusun fakta sejarah mengikut kronologi berdasarkan peningkatan markah yang diperoleh murid dalam setiap pelaksanaan aktiviti menggunakan intervensi saya. Diharapkan kajian ini dapat meningkatkan keberkesanan amalan pengajaran dan memperbaiki kualiti pengajaran saya sebagai
Downloads
References
__________________ (2003).Huraiankurikulumprasekolah kebangsaan.
Putrajaya : Kementerian Pelajaran Malaysia
________________ (2013). Dokumen standard sekolah rendah sejarah
Tahun 4. Putrajaya: Kementerian Pelajaran Malaysia.
Abdullah Sani Yahaya. (2005). Mengurus sekolah. Pahang: PTS Publication & Distributors Sdn. Bhd.
Affan Budi Sentosa. (2014). Pengaruh Penerapan Teknik Pembelajaran
Brainstorming Terhadap Hasil Belajar Siswa Dalam Mata Pelajaran
Sejarah Pada Siswa Kelas XI IPS. Indonesian Jurnal Of History
Education.3(2), 7 – 11.
Dra. Seriwati Bukit, M.Psi. (2014). Media Pembelajaran Sebagai Alat Bantu
Keberhasilan Proses Belajar Mengajar. Dilayari pada 17 Februari 2016. Daripada http://bdkmedan.kemenag.go.id/wp-
content/uploads/3.-MEDIA-PEMBELAJARAN-SEBAGAI-ALAT-BANTU-KEBERHASILAN-PROSES-BELAJAR-MENGAJAR.pdfMohd
John Child, Paul Shuter & David Taylor. (1991). Understanding history. Portsmouth : Heinemann Publishing
Magdalia Alfian. (2011). Pendidikan Sejarah Dan Permasalahan Yang
Dihadapi. Jurnal Ilmiah Kependidikan, 3(2).
Muhyiddin Yassin (2011). Sudut pandangan Muhyiddin Yassin. KualaLumpur: Attin Press Sdn. Bhd.
Nana Supriatna.(2006). Sejarah. Indonesia: Penerbit Grafindo Media Pertama.
Nani Menon. (2005). Permainan, lagu dan puisi kanak-kanak. Kuala Lumpur : PTS Professional Publishing Sdn. Bhd.
Norden Mohamed. (2013, 10 Julai). Belajar secara berulang-ulang. Dilayari pada 31 Julai 2016 daripada http://www.sinarharian.com.my/kolumnis/belajar-secara-berulang-ulang1.180766
S. K. Kochhar (2008). Pembelajaran sejarah: Teaching History. Jakarta:
Penerbit PT Grasindo.
Saayah Abu. (2007). Menjadi guru tadika. Kuala Lumpur: PTS Professional
Publishing Sdn. Bhd.
Sufean Hussin et.al. (2005). Pentadbiran dalam pembangunan pendidikan. Pahang: PTS Professional Publishing Sdn. Bhd.
Utusan Malaysia. (2013) .SMS berkaitan mata pelajaran sejarah. Dilayari
pada 17 Februari 2016 daripada http://www.moe.gov.my/v/surat-kepada-pengarang-view?id=3344&
Zunaida Zakaria, Abdul Razaq Ahmad & Mohd. Mahzan Awang. (2015).
Kurikulum standard sekolah rendah (kssr) mata pelajaran sejarah
: pelaksanaan dan cabaran. Proceeding: 7th International Seminar on
Regional Education, November 5- 7, 1, 439.
Zuri Ghani & Aznan Che Ahmad (2011). Kaedah dan strategi
pengajaran kanak-kanak berkeperluan khas. Pulau Pinang: Penerbit
Universiti Sains Malaysia.
Copyright (c) 2016 Shaareny a/p M. Saravanan, Salmah Othman
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.