Vol 1 No 1 (2016): "Generating Knowledge through Research", 25-27 October 2016, CAS Auditorium - Universiti Utara Malaysia
Articles

SLOGAN IKLAN DALAM MAJALAH: YANG TERSURAT DAN TERSIRAT
ADVERTISING SLOGANS IN MAGAZINES: THE EXPRESS AND IMPLIED


Maizatul Azura Yahya
Universiti Utara Malaysia, Malaysia
Ainal Akmar Haji Ahmad
Universiti Utara Malaysia, Malaysia
Noor Aida Mahmor
Universiti Utara Malaysia, Malaysia
Nasihah Hashim
Universiti Utara Malaysia, Malaysia
Picture in here are illustration from public domain image or provided by the author, as part of their works
Published October 12, 2016
Keywords
  • Slogan iklan,
  • majalah,
  • produk,
  • tersurat,
  • tersirat
How to Cite
Yahya, M. A., Ahmad, A. A. H., Mahmor , N. A., & Hashim, N. (2016). SLOGAN IKLAN DALAM MAJALAH: YANG TERSURAT DAN TERSIRAT. Proceedings of The ICECRS, 1(1), picecrs.v1i1.580. https://doi.org/10.21070/picecrs.v1i1.580

Abstract

Slogan merupakan satu cara untuk mengungkapkan gambaran mengenai sesuatu produk yang ditawarkan oleh sesebuah syarikat atau organisasi. Tujuan penciptaan slogan iklan ialah untuk memperkenalkan dan mengingatkan pengguna kepada sesuatu produk yang dihasilkan. Oleh itu, salah satu kaedah yang dilakukan oleh pengeluar ialah dengan cara memperkenalkan slogan iklan yang menarik dan mudah diingati oleh pengguna. Melalui penghasilan slogan iklan yang menarik dan mudah diingati diharapkan dapat mempopularkan lagi sesuatu jenama produk yang ditawarkan oleh pengeluar. Namun begitu, adakah slogan iklan yang dihasilkan menepati maksud yang ingin disampaikan oleh pengeluar? Selain itu, adakah slogan iklan yang dihasilkan memaparkan perlakuan sebenar produk tersebut? Justeru, kertas kerja ini akanĀ  mengenal pasti dan menganalisis slogan-slogan iklan yang terdapat di dalam majalah Mingguan Wanita Edisi Khas Syawal 2015 dan Harmoni Edisi Khas Ramadan dan Aidilfitri bagi tahun 2015. Analisis akan dilakukan dengan melihat maksud yang tersurat dan tersirat daripada aspek bahasa yang digunakan di dalam slogan iklan tersebut. Hasil penelitian menunjukkan majalah tersebut banyak memaparkan slogan-slogan iklan produk kosmetik dan kesihatan. Dari segi mesej pula, setiap slogan iklan mempunyai mesej atau maksud tersurat dan tersirat di sebalik slogan yang dihasilkan. Penghasilan slogan-slogan sebegini secara tidak langsungĀ  telah menjadi ingatan kepada pengguna dan seterusnya dapat meningkatkan lagi penjualan produk-produk keluaran syarikat-syarikat.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Cristal, D. (1971). Linguistics. Harmondworth: Penguin Book.
  2. Indirawati Zahid. (November 2010). Slogan: Paparan mesej tersurat dan tersirat. Dewan Bahasa, 10 (11), 6-9.
  3. Ismail Dahaman. (1997). Nama Khas dan Iklan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
  4. Nimoiz T. Z. (2010). (November 2010). Retorik dan polemik bahasa. Dewan Bahasa, 10 (11), 10-13.
  5. Norazlita Mohd. Sies. (2010). Slogan sebagai isu sosiolinguitik. Dewan Bahasa, 10 (11), 20-23.
  6. Yule, G. (1996). Pragmatics. Oxford: Oxford University Press.