HUBUNGAN ANTARA GAYA KEPIMPINAN TRANSFORMASI PENGETUA DENGAN KOMITMEN GURU PJK DI SEKOLAH-SEKOLAH MENENGAH DAERAH GUA MUSANG, KELANTAN
THE RELATIONSHIP BETWEEN THE TRANSFORMATIONAL LEADERSHIP STYLE OF THE CHAIRMAN WITH THE COMMITMENT OF PJK TEACHERS IN HIGH SCHOOLS IN THE REGION OF MUSANG Cave, Kelantan
Abstract
Kajian adalah mengenai Hubungan Antara Gaya Kepimpinan Transformasi Pengetua dengan Komitmen Guru PJK di sekolah-sekolah menengah daerah Gua Musang. Kajian ini bertujuan untuk mengkaji jika wujud hubungan antara kepimpinan transformasi pengetua dan komitmen guru PJK. Tambahan lagi, kajian ini juga turut mengenalpasti tahap komitmen guru PJK, perbezaan komitmen guru PJK berdasarkan jantina serta berdasarkan pengalaman mengajar dan juga mengkaji tahap amalan gaya kepimpinan transformasi pengetua. Kajian ini menggunakan instrumen Multifactor Leadership Questionnaire (MLQ) yang asalnya telah diperkenalkan oleh Avolio dan Bass (1990) dan disah uji oleh Hinkin dan Tracey (1999). Manakala instrumen Komitmen Guru PJK pula menggunakan Organizational Commitment Ouestionnaire (OCQ) atau instrumen komitmen keorganisasian oleh Allen dan Meyer (1990). Kajian ini menggunakan kaedah tinjauan rentasan dan soal soal selidik piawai. Data soal selidik dianalisis menggunakan menggunakan Statistical Program for Social Science (SPSS) Version 21.0. Sampel kajian yang dipilih secara rawak ini terdiri daripada 70 orang guru yang mengajar mata pelajaran PJK dari lapan buah sekolah menengah di daerah Gua Musang. Kaedah analisis statistik deskriftif digunakan untuk menghuraikan taburan demografi responden dari segi frekuensi, peratusan dan min serta untuk mengukur tahap amalan kepimpinan transformasi pengetua dan komitmen guru PJK. Kaedah inferensi pula digunakan untuk mengguji hipotesis, Ujian-t, Anova satu hala dan Korelasi-Pearson digunakan bagi melihat perbezaan dan hubungan diantara pembolehubah gaya kepimpinan transformasi dan pembolehubah komitmen guru PJK. Hasil analisis yang dijalankan menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan komitmen guru pjk mengikut jantina, serta tidak terdapat perbezaan yang signifikan bagi komitmen guru berdasarkan pengalaman mengajar. Dapatan kajian juga menunjukkan bahawa terdapat hubungan yang signifikan di antara kepimpinan transformasi pengetua dengan komitmen guru PJK.
Downloads
References
Allen, N.J. dan Meyer, J.P. (1984). Testing the “Side-Bet Theory” of OrganizationalCommitment: Some Methodological Considerations. Journal of Applied Psychology, 69:372-378.
Allen, N.dan Meyer, J. (1990). The Measurement and Antecedents of Affective, Continuanceand Normative Commitment to Organization. Journal of Occupational Psychology, 32: 43-58.
Avolio, B. J., dan Bass, B. M. (1988). Transformational leadership, charisma, and beyond. Dalam Hunt, J. G. et al. (ed.). Emerging leadership vistas. Lexington, MA: Lexington Books, 11–28.
Abd. Main Salimon. 1993. Kepuasan kerja guru dan perkaitannya dengan latarbelakang, pengurusan kurikulum dan pengajaran. Tesis Ijazah Doktor Falsafah. Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi.
Baron, R. A., & Greenberg, J. (1990). Behavior in organizations: Understandingand managing the human side of work (3rd ed.). Boston: Allyn & Bacon
Bass, B.M. (1985). Leadership and Performance Beyond Expectation. New York: The Free Bass,
Bass, B.M., & Avolio, B.J.(1995). The multifactor leadership questionnaire. Palo Alto, C.A: Consulting Psychologists Press.
Bass, B., & Avolio, B. (2000). MLQ: Multifactor leadership questionnaire, 2nd edition, Technical Report. Redwood City, CA: Mind Garden.
Bass and Avolio in Abdullah Derahman (2010).Impak gaya komunikasi kepimpinan transformasi dan kesediaan kognitif terhadap perubahan budaya kerja organisasi. Unpublished phd’s thesis, Universiti Malaysia Terengganu, Terengganu.
Burns, J.M. (1978). Leadership. New York: Harper & Row.
Day, C. (2004). A Passion for Teaching. London: RoutledgeFalmerde Vries, L.A. (1990, 28-29 Sept). “Pendidikan jasmani dan kesihatan-Satu dilemma” Paper presented at The Physical Education and Sport Sciences Seminar Towards the year 2020 at UPM.
Downs, A. (1991). A Case Study of the Relationship between
Communication Satisfaction and Organizational Commitment in Two Australian Organizations. Unpublished Master’s Thesis, University of Kansas, Lawrence.
Gamon, C.K. (1991). Managing Commitment: Developing Loyalty in a Changing Workplace. California : Crisp Publications
Hair, J.F., Money, A.h., Samouel, P., & Page, M. (2007). Research methods for business. West Sussex: John Wiley & Sons Ltd
Hinkin, T.R & Tracey, J.B (1999). The Relevance of charisma for transformational leadership in stable organization. Journal of Organizational Change Management, Vol 2, No 2, pp 105-119.
Khairil Annas Jusoh (2009). Siri kepimpinan: Evolusi kepimpinan 1. Tinjauan teori-teori terpilih. Kuala Lumpur. Kasturi Jingga Corporation Sdn. Bhd
Kushman, J. W. (1992). The organizational dynamics of teacher workplace commitment:A study of urban elementary and middle schools. Educational Administration Quarterly, 28
Leithwood, K. (1994). Leadership for school restructuring. Educational Administration Quarterly, 30(4), 498-518.
Mohd Majid Konting. (2005). Kaedah penyelidikan pendidikan. Ed. ke-7.Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.
Meyer, J.P. & Allen, N.J. (1991). A Three-component conceptualization of organizational comitment. Human Rresource Management Review, 1(1), 61-82.
Miskel, C.G. 1977. Principals’ attitudes toward work and co-workers,situational factors, perceived effectiveness and innovation effort. Educational administration quarterly. 13 (2). 51-70.
Mohamad Zabidi Abdullah. (2009). Kepimpinan transformasi pengetua dan hubungannya dengan kepuasan kerja guru. Tesis Sarjana. Universiti Malaya.
Mowday, R., Steers, R., & Porter, L. (1982). Employee-organizations Linkages. Dalam P. Warr (eds). Organizational and Occupational Psychology. New York: Academic Press.
Mohammed Sani Ibrahim, Simin Ghavifekr, Sii Ling, Saedah Siraj, & Mohd
Ibrahim K. Azeez (2014). Adakah Kepimpinan Transformasional akan Mempengaruhi Komitmen Guruterhadap Organisasi, Profesion Guru dan Pembelajaran Pelajar?Asia Pacific Education Review. June 2014, Volume 15, Issue 2, pp 177-190
Nias, J. (1996). Thinking about Feeling: The emotions in Teaching. Cambridge Journal ofEducation.Vol.26, 3, pp. 293-306.
Noraini Mat Loddin & Suhaida Abdul Kadir, Fakulti Pengajian Penddikan, Universiti Putra Malaysia;Penerimaan Guru Terhadap Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) dengan Komitmen Guru dalam melaksanakan PBS di sekolah Rendah: SEMINAR PASCA SISWAZAH DALAM PENDIDIKAN (GREDUC 2013.
Nunnally, J.C., & Bernstein, I. H. (1994). Psychmetric theory (3rd ed.). New York: McGraw-Hill.
Rosenholtz, S.J & Simpson, C. (1990). Workplace Conditions and the Rise and Fall of Teachers' Commitment. Sociology of Education, 63 (4): 241
Sekaran. Uma. (2003). Research Methods For Business: A Skill Building Approach. New York: John Wiley and Sons.Inc.
Rolfe, P. (2011). Transformational leadership theory: What every leader needs to know. Nurse
Leader, 9(2): 54-57.
Samer Khasawneh, Aieman Omari & Abdullah M. Abu. Tineh (2012). Hubungan AntaraKepimpinan Transformasi Dan Komitmen Organisasi KesGuruVokasional DiJordan.The Hashemite University, Zarqa, Jordan.
Sekaran. Uma. (2007). Research Methods For Business: A Skill Building Approach. New York: John Wiley and Sons.Inc.
Tuan Sheikh Kamaruddin Sheikh Ahmad. (1994, 14-16 Nov). “Towards High Quality Education Management in Physical Education”. Paper Presented at Fourth National Seminar on Educational Management at IAB, Sri Layang Genting, Pahang.
Walker, Victoria Lashawn (2013).Penyiasatan Faktor yang Berkaitan Dengan Komitmen Guru Terhadap Organisasi di Sekolah Menengah Luar Bandar.ProQuest LLC, Ed. D. Dissertation, Mercer University
Yusoff Ismail (1987, Mei). Peranan pendidikan jasmani dalam KBSM. Jurnal Pendidikan. 12, 51-60.
Copyright (c) 2016 Siti Nazatul Norashikin Ali
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.