KEFUNGSIAN KELUARGA DAN KETAHANAN DIRI PELAJAR SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN HARIAN


FAMILY FUNCTION AND SELF-RESISTANCE OF DAILY NATIONAL MIDDLE SCHOOL STUDENTS


  • (1) * Siti Hajar Mohamad Yusoff            Universiti Utara Malaysia  
            Malaysia

  • (2)  Yahya Don            Universiti Utara Malaysia  
            Malaysia

    (*) Corresponding Author

Abstract

Selaras dengan hasrat kerajaan untuk membangunkan generasi yang mempunyai gaya hidup sihat dan sejahtera, pelbagai usaha telah diambil oleh pihak sekolah  untuk membantu melahirkan pelajar yang cerdas, cergas, berakhlak, dan berwawasan, antaranya dengan memfokuskan terhadap faktor psikologi dalam usaha membentuk pelajar yang berdaya tahan. Justeru, kajian ini berusaha untuk mengenal pasti tahap kefungsian keluarga dan ketahanan diri dalam kalangan pelajar. Sebanyak 376 orang pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Harian di Zon Utaratelah terlibat dalam kajian ini. Instrumen Family Adaptability and Cohesion Evaluation  Scales III  (FACES III) digunakan untuk mengukur kefungsian keluarga, dan Resilient Scale (RS) pula bagi mengukur ketahanan diri. Keputusan kajian mendapati tahap kefungsian keluarga responden adalah sederhana, manakala tahap ketahanan diri responden pula adalah tinggi. Dapatan juga menunjukkan bahawa aspek kefungsian keluarga yang baik dapat meningkatkan ketahanan diri belia. Implikasi kajian ini dapat menyumbang terhadap usaha pembangunan pelajar oleh pihak sekolah, kerajaan, serta masayarakat.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Azizah Mat Rashid, Nor ‘Adha Abdul Hamid, & Norul Huda Bakar. (2015). Krisis akhlak: penguatkuasaan undang-undang sebagai benteng menanganinya. E-Jurnal Penyelidikan dan Inovasi. 2(1): 1-18.

Badrulzaman Baharom & Azizi Yahya. (2006). Persekitaran keluarga dan kesannya terhadap tingkah laku devian remaja di Daerah Pontian, Johor. UTM: Fakuti Pendidikan.

Bernard, B. (2004). Resiliency: What we have learned. San Francisco. CA: WestEd.

Bowes, L., Maughan, B., Caspi, A., Moffitt, T. E., & Arseneault, L. (2010). Families promote emotional and behavioral resilience to bullying: Evidence of anenvironmental effect. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 51, 809–817.

Bushweller, K. (1995). The resilient child. American School Board Journal, 182(5): 18-23.

Fagen, D. & Cowen, E. (1996). Relationships between parent-child relational variables and child test variables. Child Study Journal, 26(2):

-97.

Fauziah, I., A. Khadijah, M. A. Noremy, N. Samon, & Z. M. Lukman. (2012). The role of family towards current adolescence challenges: Drug prevention and living without drugs. Social Sci., 7: 341-345.

Franco, N., & Levitt, M. J. (1998). The social ecology of middle childhood: Family support, friendship quality, and self-esteem. Family Relations, 4: 315-321.

Indeks Belia Malaysia: Mengukur Kesejahteraan Hidup Belia Malaysia. (2015). Institut Penyelidikan Pembangunan Belia Malaysia (IYRES).

Jamie, M. B. (2011) Psychological Factors Associated with Bullying Typologies in a Mental Health Population of Adolescents. Philadelphia College of Osteopathic Medicine Dissertation, Bolton.

Joh, J. Y., Kim, S., Park, J. L.., & Kim, Y. P. (2013). Relationship between family adaptability, cohesion and adolescent problem behaviors: curvilinearity of circumplex model. Korean J Fam Med., 34(3): 169–177.

Hoffman, J. P. & Johnson, R. A. (1998). A national portrait of family structure and adolescent drug use. Journal of Marriage and the Family, 60(3):633–45.

Kaplan, H.B. (1999). Towards an understanding of resilience: A critical review of definitions and models. Dlm. Glantz, M.D. & Johnson, J. (pnyt.). Resilience and Development: Positive Life Adaptations, hlm. 72-103. New York: Plenum Press.

Kementerian Belia dan Sukan. (2015). Dasar Belia Malaysia. Malaysia: KBS.

Khalim Zainal. (2008). Memahami tingkah laku remaja bermasalah dari perspektif Teori Tingkah Laku, Humanistik, Psikoanalitik & Tret Personaliti. Jurnal Pengajian Umum, 9(4): 43-56.

Mazlili Suhaini (2013). Sejauh mankaah masalah buli di kalangan pelajar Kolej Vokasional di Negeri Pahang. UMP.

Noran Fauziah Yaakub, Fatimah Haron, & Ahmad Jazimin Jusoh (2009). Manual Guru: Pencegahan Buli di Sekolah. Kuala Lumpur: Utusan Publication and Distributors Sdn Bhd.

Noriah Mohd. Ishak, Zuria Mahmud, & Amla Md. Salleh. (2003). Kesedaran Perkembangan Hubungan Dual Di Kalangan Kaunselor: Satu Kajian Kes.

Olson, D.H. (1993). Circumplex Model of Marital and Family Systems. In F. Wals (Ed.), Normal Family Processes. (2nd Ed.). New York: Guilford Press.

Pelan Pembangunan Malaysia (PPPM) 2013-2025, Pendidikan Prasekolah hingga Lepas Menengah, Kementerian Pelajaran Malaysia.

Roselina Hj Yusuf. (2006). Merintis Dedenai Pulang. Monograf Perjalanan Kepulangan Bekas Penagih 1, Selangor: Kolej Universiti Islam Malaysia.

Rozmi Ismail. (2015). Buli di Sekolah: Igauan atau Realiti? Bicara Persada Canselori: anjuran Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Bangi.

Rozumah, B., Hong, C. Y., Lim, S. J., & Nor Sheereen, Z. (2010). Educational goals, parenting practices and adolescents’ academic achievement. Asian Social Science, 6 (12): 1911-2025.

Russell, J. (2008) Personal Resilience in an Age of Uncertainty Strategies for Strengthening Our Capacities for Surviving (and Thriving on) Organizational Change. International ASTD Conference in Atlanta, Georgia.

Salami, S. O. (2010). Emotional Intelligence, Psychological Well- Being and Students Attitudes: Implications for Quality Education. European Journal of Educational Studies, 2(3): 1946- 1963.

Sapouna, M. & Wolke, D. (2013). Resilience to bullying victimization: The role of individual, family and peer characteristics. Child Abuse & Neglect, 37: 997-1006.

Shamsul. (2013). Laporan Pembangunan Manusia Peringkat Kebangsaan. Malaysia: Kuala Lumpur.

Werner, E. E. (2013). What can we learn about resilience from large-scale longitudinal studies? In S. Goldstein, & R. Brooks (Eds.), Handbook of resilience inchildren (2nd ed., pp. 87–102). New York: Springer.

Werner, E.E. & Smith, R.S. (1982). Vulnerable but Invisible: A Longitudinal Study of Resilient Children and Youth. New York: McGraw-Hill.

Werner, E.E., & Smith, R.S. (1992). Overcoming the Odds: High Risk Children from Birth to Adulthood. London: Cornell University Press.

Zainah Ahmad Zamani, Rohany Nasir, Asmawati Desa, Rozainee

Khairudin, Fatimah Yusooff, Siti Hajar Mohamad Yusoff. (2013). Kefungsian keluarga, pengherotan kognitif dan resilien dalam kalangan klien Cure and Care Rehabilitation Centre (CCRC) dan Klinik Cure and Care (C&C). Jurnal Psikologi Malaysia, 27: 137-149.

Picture in here are illustration from public domain image (License) or provided by the author, as part of their works
Published
2016-10-30
 
How to Cite
Yusoff, S. H. M., & Don, Y. (2016). KEFUNGSIAN KELUARGA DAN KETAHANAN DIRI PELAJAR SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN HARIAN. Proceedings of The ICECRS, 1(1), picecrs.v1i1.589. https://doi.org/10.21070/picecrs.v1i1.589