Vol 1 No 1 (2016): "Generating Knowledge through Research", 25-27 October 2016, CAS Auditorium - Universiti Utara Malaysia
Articles

APLIKASI TEKNIK “STREMA” UNTUK MEMBANTU MURID MANGSA BULI BERFIKIR SECARA POSITIF
APPLICATION OF "STREMA" TECHNIQUE TO HELP BULI PREY STUDENTS THINK POSITIVELY


Mohd Hilmi Alias
IPG Kampus Darulaman, Malaysia
Zuraida Ahmad
IPG Kampus Darulaman, Malaysia
Picture in here are illustration from public domain image or provided by the author, as part of their works
Published October 30, 2016
Keywords
  • Buli,
  • pemikiran positif,
  • Cognitive Behavioral Therapy (CBT)
How to Cite
Alias, M. H., & Ahmad, Z. (2016). APLIKASI TEKNIK “STREMA” UNTUK MEMBANTU MURID MANGSA BULI BERFIKIR SECARA POSITIF. Proceedings of The ICECRS, 1(1), picecrs.v1i1.594. https://doi.org/10.21070/picecrs.v1i1.594

Abstract

Perlakuan buli secara verbal atau bahasa boleh memberi kesan terhadap mangsa buli sama ada kesan secara mental atau emosi. Kajian ini bertujuan membantu murid yang menjadi mangsa buli untuk berfikir secara positif menggunakan teknik “StreMa”. Kajian ini dilaksanakan terhadap empat orang peserta kajian yang merupakan murid perempuan tahun enam yang tertekan dan mempunyai pemikiran negatif akibat dibuli. Data kajian dikumpul menggunakan kaedah pemerhatian separa berstruktur, temu bual berstruktur dan analisis dokumen Borang Refleksi Aktiviti. Dapatan kajian melalui analisis bertema menunjukkan terdapat tema ciri-ciri pemikiran positif terhadap semua peserta kajian. Kesimpulannya, teknik “StreMa” berdasarkan Cognitive Behavioral Therapy (CBT) yang digunakan sangat berkesan untuk membantu peserta kajian berfikir secara positif. Cadangan tindakan susulan turut dibincangkan dalam kajian ini.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Amir Awang (1987). Teori dan amalan psikoterapi. Pulau Pinang : Universiti Sains Malaysia. Corey G. (2012). Theory & practise of group counseling eighth edition. United States : Brooks/Cole, Cengage Learning. Ellis, A. & Grieger, R. (1986). Handbook of rational emotive therapy. New York : Spangler. Hackney, W.P. & Cormier, L.S. (1995). The professional counselor. A process guide to helping. Needham Heights. MA : Allyn and Bacon. Mizan Adiliah Ahmad Ibrahim & Halimatun Halaliah Mokhtar (2006). Kaunseling individu, apa dan bagaimana. Shah Alam : Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd. Mohd. Azhar Abd. Hamid (2006). Panduan meningkatkan kecerdasan emosi. Kuala Lumpur : PTS Professional Publishing Sdn. Bhd. Noran Fauziah Yaakub, Fatimah Haron & Ahmad Jazimin Jusoh (2009). Pencegahan buli di sekolah. Kuala Lumpur : Utusan Publication & Distributors Sdn. Bhd. Nor Shafrin Ahmad dan Rohany Nasir (2013). Aplikasi praktik teori kaunseling & psikoterapi. Bangi : Universiti Kebangsaan Malaysia. Sapora Sipon & Ruhaya Hussin (2012). Teori kaunseling dan psikoterapi. Bandar Baru Nilai : Universiti Sains Islam Malaysia.