Vol 1 No 1 (2016): "Generating Knowledge through Research", 25-27 October 2016, CAS Auditorium - Universiti Utara Malaysia
Articles

MENINGKATKAN SELF-ESTEEM MURID MELALUI TEKNIK STEP BY STEP
IMPROVING STUDENTS SELF THROUGH STEP BY STEP TECHNIQUES


Lim Xing Er
IPG Kampus Darulaman, Malaysia
Sheridean Zakaria
IPG Kampus Darulaman, Malaysia
Picture in here are illustration from public domain image or provided by the author, as part of their works
Published October 30, 2016
Keywords
  • murid,
  • self-esteem,
  • Teknik Step By Step
How to Cite
Xing Er, L., & Zakaria, S. (2016). MENINGKATKAN SELF-ESTEEM MURID MELALUI TEKNIK STEP BY STEP. Proceedings of The ICECRS, 1(1), picecrs.v1i1.610. https://doi.org/10.21070/picecrs.v1i1.610

Abstract

Dalam kehidupan dan pergaulan harian, sesetengah murid menghadapi masalah tahap self-esteem yang rendah sehingga mempengaruhi prestasi diri dan keyakinan diri untuk melakukan apa-apa sahaja. Kajian ini dijalankan bertujuan untuk meningkatkan self-esteem murid. Pemilihan peserta kajian adalah berdasarkan hasil temubual, pemerhatian dan borang soal selidik yang dapat mengenal pasti tahap self-esteem murid yang rendah. Peserta kajian terdiri daripada 2 orang murid lelaki Tahun 4 dan seorang murid perempuan Tahun 6. Instrumen kajian meliputi temubual, pemerhatian dan borang soal selidik digunakan untuk mengumpul data. Data yang diperoleh melalui instrumen berikut dipaparkan dalam bentuk deskripsi, jadual dan graf bagi tujuan penganalisisan data. Dapatan kajian menunjukkan  bahawa Teknik Step By Step berjaya membantu semua peserta kajian meningkatkan self-esteem yang rendah kepada tinggi. Selain itu, peserta-peserta kajian telah menjadi lebih berani untuk bertanya dan menjawab soalan, kurang mementingkan pendapat orang lain dan lebih yakin dengan diri sendiri.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Altinyelken, H. K . (2009). Migration and self-esteem: a qualitative study among internal migrant girls in turkey. Libra Publishers, Inc. Vol. 44, No. 173. Dimuat turun daripada: http://dare.uva.nl/document/2/68123
  2. Brown, J. D, Dutton, K. A, dan Cook, K. E. (2001). From the top down: self-esteem and self-evaluation. Cognition And Emotion, 15 (5), 615-631. Dimuat turun daripada http://faculty.washington.edu/jdb/articles/Top.pdf
  3. Ferkany, M . (2008). The educational importance of self-esteem. Journal Of Philosophy Of Education. Vol. 42, No. 1. Dimuat turun daripada: https://www.msu.edu/~ferkany/jope_610.pdf
  4. Kementerian Pelajaran Malaysia. (2015). Panduan pelaksanaan perkhidmatanBimbingan dan kaunseling di sekolah rendah dan menengah.
  5. Ledbetter, Grifffin dan Sparks. (2014). A first look at communication theory. New York: McGraw-Hill. Dimuat turun daripada: http://www.afirstlook.com/docs/hierarchy.pdf
  6. Sharf, R. S. (2012). Theories of pschotherapy and counseling: Concept and cases. Belmont: Brooks/ Cole Cengage Learning.