PERSEPSI MURID TAHUN LIMA TERHADAP PENGGUNAAN KAEDAH MODEL BAR DALAM PENYELESAIAN MASALAH MATEMATIK BERAYAT TAJUK PECAHAN
FIVE-YEAR STUDENTS' PERCEPTIONS ON THE USE OF THE BAR MODEL IN SOLVING MATH PROBLEMS WITH FACILITIES
Abstract
Penyelesaian masalah matematik berayat merupakan kemahiran yang sukar dikuasai. Walaupun terdapat pelbagai heuristik untuk menyelesaikan masalah ini tetapi pendekatan Model Polya digunakan sebagai penyelesaian kepada soalan masalah. Namun terdapat satu strategi dikenali sebagai Singapore Bar Model yang semakin dipelopori penggunaannya oleh negara maju. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti dan mengkaji proses pengajaran dan pembelajaran penyelesaian masalah matematik berayat bagi topik pecahan dengan menggunakan kaedah model bar terhadap murid tahun lima di sekolah kebangsaan di daerah Kota Setar. Kajian ini melibatkan enam orang murid tahun lima berpencapaian sederhana dalam matematik dan tiga orang guru di sekolah kebangsaan di daerah Kota Setar. Ia menggunakan pendekatan reka bentuk kajian kes yang melibatkan murid menjalani sesi pembelajaran penyelesaian masalah matematik berayat kaedah model bar menggunakan lima set rancangan pengajaran harian. Data kajian dikumpulkan daripada pemerhatian, temu bual berstruktur dan dokumen analisis. Analisis daripada data yang dikumpul menunjukkan mengubah cara penyelesaian masalah daripada kaedah empat langkah penyelesaian masalah Polya kepada kaedah model bar berjaya mengubah sikap dan persepsi murid kepada minat dan keseronokkan belajar kemahiran penyelesaian masalah matematik berayat. Hasil kajian mendapati kaedah model bar adalah lebih berkesan dalam menarik minat serta meningkatkan prestasi murid dalam kemahiran menyelesaikan masalah matematik berayat tajuk pecahan.
Downloads
References
Buku Teks Matematik Tahun 5, (2014). Buku Teks Matematik Tahun 5 SK, Dewan Bahasa Pustaka, Kuala Lumpur.
Buku Teks Matematik Tahun 6, (2015). Buku Teks Matematik Tahun 6 SK, Dewan Bahasa Pustaka, Kuala Lumpur.
Creswell, (2013). Qualitative Inquiry & Research Design, Choosing Among Five Approaches. University of Nabraska, Loncoln. Sage
Publications India Pvt. Ltd, India.
DSKP Matematik Tahun 5, (2014). Bahagian Pembangunan Kurikulum, Kementerian Pendidikan Malaysia, Cetakan Pertama, 2014.
Farizan Ismail, (2013). Keberkesanan Kaedah Model Bar Dalam Menyelesaikan Masalah Matematik Berayat. (Master’s thesis). Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia.
FPK, (2001). Aplikasi Teori Kecerdasan Pelbagai dalam Pengajaran dan Pembelajaran, Pusat Perkembangan Kurikulum, Kementerian Pendidikan Malaysia 2001.
Gagne, R. (1985). The conditions of learning. (4th ed.). New York: Holt, Rhinehart and Winston.
Kamus Dewan, (2004) Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka. Ed. 4.
Kamus Matematik, (1990). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Kerlinger, (1970). Foundations of behavioural research. New York: Holt, Rinehart and Winston.
Krongthong Khairiree, (2011). Enhancing Students’ Understanding in Word Problems Through Bar Model Strategy. Internationnal College, Suan Sunandha Rajabhat University, Thailand.
Laporan TIMMS, (2011). National Centre For Education Statistics, dimuat turun dari http://nces.ed.gov/timss/results11.asppada 24 April 2015.
LPM, (2015). Format dan Instrumen Contoh UPSR 2016. Lembaga Peperiksaan Malaysia, Kementerian Pendidikan Malaysia. Capaian Dimuat turun dari http://www.lp.edu.my/v1/index.php?option=com_content&view=article&id=627:format-dan-instrumen-contoh-upsr-2017&catid=159:maklumat-am-upsr&Itemid=108〈=enpada 25 Ogos 2015.
Lopez-Real, Veloo P.K. dan Maawiah, (l991). Analysis of Pupil's Perfonnance in the Brunei Darussalam PCE(1989) Mathematics Paper I and 11. University of Brunei Darussalam, Brunei Darussalam.
Marohaini, (2001). Penyelidikan kualitatif: (Qualitative Research) Pengalaman kerja lapangan kajian. (Post-research Working experience) Kuala Lumpur: Penerbit Universiti Malaya.
Mayer, R. E. (1983). Thinking, problem-solving, cognition. New York: W. H. Freeman & Company.
Ng Swee Fong and Kerry Lee, (2005). How Primary Five Pupils Use the Model Method to Solve Word Problems. National Institute of Education, Nanyang Technological University, Singapore. The Mathematics Educator 2005, Vol. 9, No. 1, 60-83
Norizatul, (2009). Peranan Bahasa Dalam Penyelesaian Masalah Matematik Bukan Rutin Di Kalangan Pelajar Tingkatan 2. (Masters thesis), Universiti Teknologi Malaysia.
NCTM (2000). Principles and Standards for school mathematics. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
OECD, (2014). About the OECD – Organization for Economic Coorperation and Development. Dimuat turun dari http://www.oecd.org/pisa/pisaproducts/pada 21 Oktober 2015.
Olga, (2010). Model-Drawing Strategy to Solve Word Problems for Students with LD. IARLD Conference, Miami, Florida January 14-16, 2010.
Patton, Cochran, (2002). Qualitative evaluation and research methods (3rd ed.). Thousand Oaks, CA, Sage Publications, Inc.
PPPM, (2014). Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia, PPPM (2013-2025). Kementerian Pendidikan Malaysia 2013.
Polya, (1945). How to solve it: A new aspect of mathematical method. Princeton, USA, Princeton University Press.
Polya, (1957). How to solve it. (2nd Ed). Princeton University Press.
Polya, Schoenfeld, (1957). How to solve it: A new aspect of mathematical method. 2nd ed. New York: Double Day and Co.
Samsudin Drahman & Fatimah Saleh. (2003). Visualisasi: Satu anjakan dalam teknik penyelesaian masalah matematik KBSR. Dimuat turun darihttp://www.mpbl.edu.my/inter/penyelidikan/seminarpapers/2003/samsudinSMKBarukk.pdfpada 12 Januari, 2015.
Schoenfeld, (1985). Mathematical problem solving. Orlando, FL: Academic Press.
Suhaila, Fatimah, (2011). Kompetensi Pelajar Tingkatan Empat dalam Menyelesaikan Masalah Matematik Bukan Rutin. Pendidikan Matematik DP. Jilid 11, Bil. 2/2011.
Szetela, Cynthia, (1992). Evaluating Problem Solving in Mathematics. Cambridge University Press. Dimuat turundari http: //www.ascd.org/ASCD/pdf/journals/ed_lead/el_199205_szetala.pdfpada 17 Mac 2015.
Tay Lay Heong (2005). Problem Solving Abilities and Strategies in Solving Multistep Mathematical Problems among Form 2 Students. Kertas Projek Sarjana. Universiti Malaya.
Thirunavukkarasu, (2014). Effectiveness Of Bar Model In Enhancing The Learning Of Mathematics At Primary Level. International Journal of Teacher Educational Research (IJTER) Vol.3 No.1 January.
TIMSS, (2011). http://timssandpirls.bc.edu/timss2011/international-results-mathematics.html
TIMSS, (2014). https://nces.ed.gov/timss/timss15.asp
Trafton & Theissen (1999). Teaching About Problem Solving – eWorkshop. Dimuat turun dari http://www.eworkshop.on.ca/edu/resources/numeracy%255CProfessional_Development_Activities/Mpada 25 Ogos 2015.
Wong, N.Y., Lam, C.C., (2001). Students’ Views of Mathematics Learning: A Cross-sectional Survey in Hong Kong, Department of Curriculum and Instruction, The Chinese University of Hong Kong, Education Journal, Vol. 29, No. 2,.
Wiersma, (2009). Research methods in education: An introduction. MA: Pearson.
Veloo, (1995). Drawing Diagrams and Solving Word Problems: A Study of a Sample of Bruneian Primary and Secondary School Children. University of Brunei Darussalam, University of Hong Kong.
Copyright (c) 2016 Nor Ezah Ariffin, Nurulwahida Hj. Azid Aziz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.