Vol 1 No 1 (2016): "Generating Knowledge through Research", 25-27 October 2016, CAS Auditorium - Universiti Utara Malaysia
Articles

KEMAHIRAN VISUALISASI DALAM MATA PELAJARAN MATEMATIK DALAM KALANGAN MURID TAHUN 5 DI SEBUAH SJKT DAERAH KUALA MUDA YAN, KEDAH
VISUALIZATION SKILLS IN MATHEMATICS IN YEAR 5 STUDENTS IN A KUALA MUDA YAN SJKT REGION, KEDAH


Gavita A P Kanapathy
Universiti Utara Malaysia, Malaysia
Picture in here are illustration from public domain image or provided by the author, as part of their works
Published October 30, 2016
Keywords
  • Kemahiran visualisasi,
  • Pemikiran Matematik,
  • Pecahan,
  • Penyelesaian masalah
How to Cite
Kanapathy, G. A. P. (2016). KEMAHIRAN VISUALISASI DALAM MATA PELAJARAN MATEMATIK DALAM KALANGAN MURID TAHUN 5 DI SEBUAH SJKT DAERAH KUALA MUDA YAN, KEDAH. Proceedings of The ICECRS, 1(1), picecrs.v1i1.629. https://doi.org/10.21070/picecrs.v1i1.629

Abstract

Kajian ini bertujuan untuk meneroka kemahiran visualisasi dalam topik pecahan bagi murid tahun 5 di sebuah sekolah rendah jenis kebangsaan Tamil (SJKT) di Daerah Kuala Muda Yan, Kedah. Hasil kajian menunjukkan responden memang mengaplikasikan kemahiran visualisasi semasa menyelesesaikan soalan penyelesaian masalah bagi topik pecahan. Walau bagaimanapun dapatan kajian menunjukkan bahawa berlaku pentafsiran konsep pecahan yang kurang tepat dalam kalangan responden dan juga terdapat kesalahan dalam prosedur kerja mengira ketika menjawab soalan pecahan dalam UTP. Dapatan kajian juga menjelaskan keperluan para pendidik matematik untuk memberikan  perhatian kepada kemahiran visualisasi dalam topik pecahan, salah konsep dan kesilapan dalam prosedur penyelesaian soalan berkaitan topik pecahan dalam kalangan murid tahun 5 di dalam bilik darjah matematik.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Aumi Syahidah (2007). “Tahap Kemahiran Visualisasi Tahap Keupayaan Visualisasi.”
  2. Atherton, J.S. (2005). “Learning and Teaching: Experiential Learning”. Dimuat turun pada November, 2015, daripada http://www.learningandteaching.info/learning/experience. html.
  3. Entwistle. N. (1981). “Styles of Learning And Teaching”. New York: John Wiley andSons.
  4. Fall.W. (2011). A Century Of Leadership InMathematics And Its Teaching. Journal ofMathematics Educationat Teachers College, 2, 1-13
  5. Giorgio,T.B. (1998). Visualization and Didactics of Mathematics in High School: anexperimental research. Scientia Paedagogica Experimentalis, 1, 161-180.
  6. Iliada,E., & George,P. (2010). The Functions Of Pictures In Problem Solving.Proceedings of the 28th Conference of the International Group for thePsychology of Mathematics Education, 20(1), 327–334.
  7. Jennifer.W. (2011). Developing Fraction Sense Using Digital Learning Objects. TheAustralian Association of Mathematics Teachers (AAMT) Inc, 30, 153–166.
  8. Kementerian Pendidikan Malaysia. (2014). Dokumen Standard Kurikulum danPentaksiranMatematik SJKT Tahun. Retreived from http://www.sistemguruonline.my/2014/10/dskpsemua-subjek-tahun-5.html.
  9. Kozhevnikov, M., Hegarty, M., & Mayer,R. E. (2002). Revising the visualizerverbalizer dimension: Evidence for two types of visualizers. Cognition andInstruction,20, 47–77.
  10. Miller, S. P., Butler, F. M., & Lee, K. (1998). Validated practices for teachingmathematics to students with learning disabilities: A review of literature. Focuson ExceptionalChildren,31, 1 24.
  11. Mohd.S. N. (2010). Tahap Kemahiran Visualisasi Dan Gaya Pembelajaran PelajarPelajarDaerah Johor Bahru Dalam Mata Pelajaran Lukisan Kejuruteraan.FakultiPendidikan,Universiti Teknologi Malaysia. 1(2). 6-23.
  12. Norasikin Fabil & Zawawi Ismail (2005). Visualisasi Maklumat Dalam PendidikanMasa Kini. Masalah Pendidikan,. Jilid 28, (173 – 183). Universiti Malaya. KualaLumpur.
  13. Noor Azean Atan dan Zaidatun Tasir. (2008). Visualization Application throughComputer Network Leraning System (V-Conels) in Authentic LearningEnvironments for Teachers.Skudai: Universiti Teknologi Malaysia.
  14. Odum, A.L. & Barrow, L.H. (1995). Development and Application of a Two-tierDiagnostic Test Measuring College Biology Students’ Understanding ofDiffusion and Osmosis after a Course of Instruction, Journal of Research in Science Teaching. 32(1), 45-61.
  15. Odum, A.L. (1995). Secondary and College Biology Students’ Misconceptions AboutDiffusion and Osmosis.American Biology Teacher. 57(7), 409-415.
  16. Othman Lebar (2002). An Assessment of Change in Teacher Education: Implication AndPossible Solutions. Proceedings of the Inaugural UPSI International TeacherEducation Conference 2002. Faculty of Cognitive and Human Development. Tanjong Malim. Universiti Pendidikan Sultan Idris.
  17. Othman Lebar (2007). Penyelidikan Kualitatif: Pengenalan kepada Teori dan Metod.Tanjong Malim. Penerbit Universiti Pendidikan Sultan Idris.
  18. Ozmen, H. (2010). Visual Thinking. Dimuat turun pada 12/11/2015 http://en.wikipedia. org/wiki/visual_thinking.
  19. Rajendran Nagappan (2008). Teaching & Acquiring Higher – Order Thinking Skills:Theory&Practice. Tanjong Malim. Penerbit Universiti Pendidikan Sultan Idris.
  20. Ramadas, J. (2009). Visual and Spatial Modes in Science Learning.InternationalJournal of Science Education. Vol 31(3), 301-318.
  21. Rohaida Mohd. Saat (1997). Perbandingan Kurikulum Sains. Masalah Pendidikan, Jilid20, 33 43. Kuala Lumpur. Fakulti Pendidikan Universiti Malaya. ISSN 0126-5024.
  22. Roszelina.A.R. (2014).Proses Penjanaan Visualisasi Mental Dalam Kalangan Pelajar BiologiBagi Konsep Abstrak Osmosis. Jurnal Pendidikan Sains & Matematik Malaysia,4(1), 97-122.
  23. Sorby, S. A.,Gorska,R, & Leopold,C. (1998). Gender Differences in VisualizationSkills-An International Perspective. Engineering design GraphicJurnal. (62),9-18.