Vol 1 No 3 (2018): Being Professional Teachers to Face Golden Generation in 2045
Articles

Pentingnya Penilaian Pendidikan Karakter Anak Usia Dini
The Importance of Early Childhood Character Education Assessment


Veny Iswantiningtyas
UNP Kediri, Indonesia
Widi Wulansari
UNP Kediri, Indonesia
Picture in here are illustration from public domain image or provided by the author, as part of their works
Published March 30, 2018
Keywords
  • Assessment,
  • Character Education,
  • Early Childhood
How to Cite
Iswantiningtyas, V., & Wulansari, W. (2018). Pentingnya Penilaian Pendidikan Karakter Anak Usia Dini. Proceedings of The ICECRS, 1(3), picecrs.v1i3.1396. https://doi.org/10.21070/picecrs.v1i3.1396

Abstract

Kindergarten is an education for early childhood that is on the formal path, Early Childhood education not only to form children who are smart but personable and berakrakter. There are 18 values of character education to be implanted to early childhood. To gauge whether early childhood already has the character applied by the school within a certain period of time, an assessment is required. Assessment of character education is intended to detect the character formed in early childhood during study in Kindergarten.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Adhe, K. R. (2014). Penanaman Karakter Anak usia 5-6 Tahuan pada Masyarakat Pesisir. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini. Volume 8 Edisi 2 November 2014 Halaman 275-290. ISSN 1693-1602. Universitas Negeri Jakarta.
  2. Ambara, D. P., Magta, M., Asril, N. M., Tirtayani, L. A. (2014). Asesmen Anak Usia Dini. Yogyakarta: Graha Ilmu.
  3. Kementrian Pendidikan Nasional. 2010. Buku Induk Pengunan Karakter. Jakarta : Kementrian Pendidikan Nasional.
  4. Khoiriyah. (2016). Pendidikan Karakter Pada Anak Usia Dini melalui Bermain. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini. Kajian Teori dan Praktik Pendidikan Anak Usia Dini. Volume 2 Nomor 1 Juni 2016. Halaman 39-45. Universitas Negeri Malang.
  5. Lestariningrum, A. (2017). Perencanaan Pembelajaran Anak Usia Dini. Nganjuk : Adjie Media Nusantara.
  6. Listyarti, R. (2012). Pendidikan Karakter Dalam Metode Aktif, Inovatif. Jakarta : Erlangga.
  7. Mardapi, D. (2017). Penilaian Pendidikan Karakter. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.
  8. Muslich, M. (2011). Pendidikan Karakter Menjawab Tantangan Krisis Multidimensional, Jakarta : Bumi Aksara.
  9. Nugraha, E. (2016). Evaluasi Pendidikan pada Jenjang PAUD. Jurnal Pendidikan Guru Raudlatul Athfal. Volume 1 Nomor 2. Halaman 106-118. Universitas Islam Negeri Banten.
  10. Peraturan Presiden Republik Indonesia Nomor 87 Pasal 3 Tahun 2017.
  11. Rahmawati, I. Y. (2017). Media Pembelajaran Komik Sebagai Inovasi dalam Pembelajaran Keterampilan Membaca pada Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD) Berbasis Nilai Pendidikan Karakter. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan III “ Pendidikan Karakter di Era Teknologi Informasi dalam Bingkai Multikultural. ISSN. 2460-0318. Prodi. Pendidikan Pancasila dan kewarganegaraan. Fakultas dan Ilmu Pendidikan. Universitas Muhamadiyah Ponorogo.
  12. Yus, A. (2010). Penilaian Perkembangan Belajar Anak Taman Kanak-Kanak. Jakarta : Pranada Media Grup.
  13. Yusuf, A.M. (2009). Penerapan Assessment (Penilaian) Pendidikan Anak Usia Dini Ala Indonesia. Makalah di Pertemuan Ilmiah Forum FIP-JIP Se Indonesia Tanggal 24 – 26 Juli 2009. Universitas Pendidikan Ganesha Bali.
  14. Wibowo, A. (2012). Pendidikan Karakter Usia Dini ( Strategi Membangun Karakter di Usia Emas). Yogyakarta : Pustaka Pelajar.
  15. Zahro, I. F. (2015). Penilaian dalam Pembelajaran Anak Usia Dini. Jurnal Tunas Siliwangi. Volume 1 Nomor 1 Oktober 2015. Halaman 92-111. STKIP Siliwangi Bandung.