Articles
DOI: 10.21070/icecrs.v3i0.141

Hubungan Kepimpinan Guru Dan Gaya Pengurusan Disiplin Guru Sekolah Menengah Kebangsaan


School of Education and Modern Languages,College of Arts and Sciences, Universiti Utara Malaysia
Malaysia
School of Education and Modern Languages,College of Arts and Sciences, Universiti Utara Malaysia
Malaysia
guru disiplin Kepimpinan guru Gaya pengurusan disiplin

Abstract

Kepimpinan guru telah menjadi topik perbincangan dalam usaha untuk meningkatkan profesionalisme keguruan. Di samping itu isu disiplin yang melibatkan warga sekolah turut menjadi berita sensasi untuk dibincangkan secara meluas oleh media cetak dan juga media elektronik. Maka kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti hubungan kepimpinan guru dan gaya pengurusan disiplin guru sekolah melibatkan guru-guru sekolah menengah yang terpilih. Kajian ini menggunakan reka bentuk kajian tinjauan menggunakan soal selidik Teacher Leadership Competency Model (TLCM) dan Inventori Lima Jenis Stail Disiplin Guru (The Teacher Discipline Five-Style Inventori) bagi mengumpul data kuantitatif kajian. Dapatan menunjukkan bahawa pengamalan kepimpinan guru mempunyai hubungan yang signifikan dengan gaya pengurusan disiplin perundingan berbanding gaya penguatkuasaan (Enforcer), penyerahan (Abdicator), penyokong (Supporter), kompromi (Compromiser). Implikasi kajian adalah guru perlu mengenal pasti tahap kepimpinan guru dalam diri dan gaya pengurusan yang perlu disesuaikan berdasarkan situasi pelajar yang dihadapi di sekolah.

References

  1. Abdullah Sani Yahya, Abdul Rashid Mohamed, & Abdul Ghani Abdullah. (2007). Guru sebagai pemimpin. Kuala Lumpur: PTS Profesional
  2. Azhar Harun & Nawi Abdullah. (2004). Metodologi penyelidikan ekonomi dan sains sosial. Singapura: Thomson.
  3. Ahmad Kilani Mohamed. 2003. Pengurusan pendidikan di sekolah: Huraian menurut perspektif Islam. Skudai Johor Darul Takzim: Universiti Teknologi Malaysia (UTM)
  4. https://iluminasi.com/bm/realiti-sebenar-bidang-perguruan-malaysia.html (Oleh Namri Sidek pada 30 Sep 2017 )
  5. Bottery, M. (1992). The Ethics of Educational Management, Cassell Educational, London
  6. Barth, J. (2001). Teacher leader. Phi Delta Kappan, 82(4).
  7. Greenfield, W. D. (2010). Moral, social, and technical dimensions of the principalship. Peabody Journal of Education, 63, 138-149
  8. Gray, L. R., & Airasian, P. (2000). Educational research: competencies for analysis and application (6th ed). New Jersey: Merrill.
  9. Hailan Salamun, Rahimah Hj. Ahmad, Zuraidah Abdullah & Rofishah Hj. Rashid. (2013). Pengupayaan Kepemimpinan Guru di Sekolah.
  10. Harris, A. & Lambert, L. (2003). Building Leadership Capacity for School Improvement. Maidenhead, Philadelphia: Open University Press.
  11. Katzenmeyer, M. & Moller, G. (2009). Awakening the sleeping giant: Helping teacher develop as Leaders (3rd Edition). CA: Corwin
  12. Leithwood, K. & Jantzi, D. (2000). Principal and Teacher Leadership Effects: A Replication, School Leadership & Management: Formerly School Organisation, 20(4), 415-434, DOI: 10.1080/713696963.
  13. Leithwood, K. A., Jantzi, D., & Steinbach, R. (1999). Changing leadership for changing times. Buckingham, UK: Open University Press.
  14. Loh Kok Cheang. (2011). Kepimpinan Guru (Teacher leadership) Di sebuah Sekolah Menengah Kerajaan di Papar: Kes SMK Majakir, Sabah. (Tidak jelas sumber)
  15. Starratt, R. J. (2014). Building an ethical school: A theory for practice in educational leadership. Educational Administration Quarterly, 27(2), 185-202.
  16. Mohd Ismail Othman. (2006). Educational law and legislation. Kuala Lumpur: PTS Professional.
  17. Mohammad Aliakbari & Aghdas Sadeghi. (2014). Iranian Teachers’ Perceptions of Teacher Leadership Practices in Schools. Educational Management Administration and Leadership 1–17. Dimuat turun pada 04.06.20015 dari ema.sagepub.com Universiti Putra Malaysia DOI: 10.1177/1741143213510500
  18. Muijs, D., & Harris, A. (2003). Teacher leadership-Improvement through empowerment?: An overview of the literature. Educational Management and Administration, 31(4), 437-448.
  19. Muijs, D. and Harris, A. (2007) 'Teacher Leadership in (in)action: three case studies of contrasting schools', Education Management and Administration, 35, 111-134.
  20. Mohd. Majid Kongting. (2000). Kaedah penyelidikan pendidikan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka
  21. Nazri Bin Halim dan Yaakob bin Daud. (2016). Hubungan Kecerdasan Emosi Dengan Lima Stail Disiplin Guru.Jurnal Kepimpinan Pendidikan,3 (4).
  22. Norazma Hamzah et al. (2018), Reka Bentuk Profil Amalan Terbaik Pengurusan Disiplin Murid. Jurnal Kepimpinan Pendidikan, 5 (1).
  23. Norashikin Abu Bakar, Ramli Basri & Foo Say Fooi. (2015). Hubungan Kepimpinan Guru dengan Pencapaian Akademik Pelajar. International Journal of Education and Training. Universiti Putra Malaysia.
  24. Noor Azam Ismail. (2012). Kepimpinan Guru Mempengaruhi Sikap Pelajar Sekolah Menengah Daerah Segamat. Sarjana pendidikan Pengurusan dan Pentadbiran. Skudai: UTM (semak format penulisan rujukan berdasarkan tesis)
  25. Sergiovanni, T. J. (2000). The lifeworld of leadership: Creating culture, community, and personal meaning in our schools. San Francisco, CA: Josey-Bass publishers.
  26. Sergiovanni, T. J. (2001). Leadership: What ‘s in it for schools?. London, UK:R outledge.
  27. Siti Aida. (2011). Kepimpinan Guru dalam Meningkatkan Kualiti Pegajaran dan Pembelajaran di Sebuah Sekolah Mengah Harian di Shah Alam. Tesis Sarjana Kepengetuaan. Institut Pengajian Kepengetuaan: Universiti Malaya.
  28. Smith, D.E.L. (2007). An Examination of Teachers’ Participation In Teacher Leadership In A Rural District in Georgia. Tesis Doktor Falsafah. Georgia: Georgia Southern University.