Vol 3 (2019): Global Education: Perspectives, Innovations, Issues, and Challenges
Articles

Penilaian M-Pembelajaran dalam Sistem Pembelajaran di Institut Pendidikan Guru (Ipg) Melalui Technology, Usability and Pedagogy Model (Tup)


Muhammad Fariduddin Wajdi Anthony
Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan, Universiti Sains Malaysia, Pulau Pinang, Malaysia
Azidah Abu Ziden
Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan, Universiti Sains Malaysia, Pulau Pinang, Malaysia
Muhammad Nidzam Yaakob
Institut Pendidikan Guru Kampus Darulaman, Kedah Darul Aman, Malaysia
Syed Khalid Syed Idrus
Institut Pendidikan Guru Kampus Darulaman, Kedah Darul Aman, Malaysia
Saifudin Azam Shah Ahmad
Institut Pendidikan Guru Kampus Darulaman, Kedah Darul Aman, Malaysia
Picture in here are illustration from public domain image or provided by the author, as part of their works
Published November 21, 2019
Keywords
  • m-Pembelajaran,
  • Teknologi Mobile; TUP
How to Cite
Anthony, M. F. W., Ziden, A. A., Yaakob, M. N., Idrus, S. K. S., & Ahmad, S. A. S. (2019). Penilaian M-Pembelajaran dalam Sistem Pembelajaran di Institut Pendidikan Guru (Ipg) Melalui Technology, Usability and Pedagogy Model (Tup). Proceedings of The ICECRS, 3. https://doi.org/10.21070/icecrs.v3i0.144

Abstract

M-Pembelajaran merupakan satu langkah ke hadapan dalam perkembangan pembelajaran elektronik e-Learning. Perkembangan dalam teknologi mobile telah mengubah cara manusia belajar. Pembelajaran tidak terhad dalam bilik kuliah semata-mata tetapi boleh berlaku melangkaui sempadan bilik kuliah serta proses pembelajaran boleh berlaku bila-bila masa dan di mana-mana sahaja. Inovasi dalam m-Pembelajaran membawa kepada perubahan paradigma dalam pendidikan teknologi mobile yang dipercayai mempunyai potensi untuk digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran di Institut Pendidikan Guru (IPG). Tujuan kajian ini adalah untuk membuat penilaian berkenaan penggunaan Technology, Usability and Pedagogy Model (TUP) untuk meningkatkan kefahaman terhadap penilaian m-Pembelajaran khususnya dalam penggunaan aplikasi pendidikan dalam kalangan pelajar. Kajian ini menggunakan pendekatan kualitatif iaitu melibatkan instrumen temu bual struktur berdasarkan model TUP. Instrumen dalam fasa ini disemak  oleh tiga orang panel pakar bahagian pembinaan instrumen. Manakala keesahan temu bual juga melibatkan kesahan dalaman atau internal validity yang melibatkan kesahan kriteria (criteria validity) dan semakan rentas (cross checking). Seramai 12 responden yang terlibat dalam kajian ini yang terdiri daripada pelajar (IPG). Tatatcara menganalisis data dibahagikan kepada tiga bahagian iaitu teknologi, kepenggunaan dan pedagogi  semasa proses temu bual dijalankan. Hasil dapatan temu bual dengan pelajar dari aspek teknologi menunjukkan bahawa pelajar menyatakan kemudahan yang disediakan untuk pelaksanaan PdPc dalam model adalah mencukupi. Aspek kepenggunaan model menunjukkan bahawa responden merasakan pedagogi secara mobile sangat menarik. Manakala aktiviti pembelajaran secara keseluruhan dalam model ini adalah menarik dari aspek pedagogi dalam model. Berdasarkan dapatan, kajian ini dapat memberi manfaat bukan sahaja kepada para pensyarah dan pelajar, malah sebagai rujukan kepada sistem pendidikan di Institut Pendidikan Guru dalam mentransformasikan pendidikan melalui kolaborasi dengan teknologi mobile dalam pembelajaran terkini.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Ahmad Muhaimin Mohamad, Jamalludin Hj. Harun, & Baharuddin Aris. (2008). Kelemahan Penguasaan Kemahiran di kalangan Pelajar Pedagogi dan Teknologi Sebagai Pendekatan Penyelesaian . Seminar Penyelidikan Pendidikan Pasca Ijazah 2008, 25-27 November 2008, Universiti Teknologi Malaysia., 66–78. Retrieved from http://eprints.utm.my/7985/1/EDUPRES_(F3)_5.pdf
  2. Algonquin College. (2011). A new era of connectivity at Algonquin College: Collaborative approach to M-Pembelajaran Learning Centre, a first in Canada. Retrieved from http://www.algonquincollege.com/PublicRelations/Media/2011/Releases/M-PembelajaranLearningCentreNewsRelease.pdf
  3. Cohen, L. M., & Manion, L. (2000). L. & Morrison, K. Research Methods in Education, 462.
  4. Collett, M., & Stead,G. (2002). Meeting the challenge: producing M-Learning materials for young adults with numeracy and literacy needs. Kertas kerja dibentangkan di European Workshop on M-Pembelajaran and Contextual Learning. Birmingham, UK
  5. de Lorenzo, Rob (2009). 10 eBook/Audiobook Resources for M-Pembelajaran Learning. The M-Pembelajaran Learner, April 25.
  6. Drever, E. (1995). Using Semi-Structured in erviews in Small-Scale Research. A Teacher's Guide.
  7. Gadd, Robert (2010) mLearning Content Types – Overview and Intro. mLearning Trends
  8. Mohamed Alley (2004). Using learning theories to design instruction for m-Pembelajaran learning devices. Dalam J. Attewell & C. Savill-Smith (Ed.), M-Pembelajaran learning anytime anywhere: A books of papers from MLEARN 2004 (ms. 5-8). London, UK: Learning and Skills Development Agency.
  9. Miles M. & Huberman A. (1994) Qualitative Data Analysis; an Expanded SourceBook. Sage Publications, Thousand Oaks, CA.
  10. Nielsen J., Mack R.L.: Usability Inspection Methods. Wiley,1994
  11. Patton, M. C. (2002). Qualitative research and evaluation methods. Ed. Ke-3. Thousand Oaks: Sage Publications.
  12. Pozgaj, Z.; Vuksic, V.B., "M-Pembelajaran phone in the classroom," Information & Communication
  13. Technology Electronics & Microelectronics (MIPRO), 2013 36th International Convention on , vol., no., pp.732,736, 20-24 May 2013Prensky, Marc (2004). What Can You Learn from a Cell Phone? Almost Anything Innovate, 1 (5), June/July 2005
  14. Quinn, C. (2002, Fall). MLearning: mLearning, wireless, in you pocket learning. Linezine. Dimuat turun
  15. pada Jan 15, 2005, daripada http://www.linezine.com/2.1/features/cqmmwiyp.htm.
  16. Roman Bednarik (2002). Evaluation of Education : The TUP Model. University of Joensuu. Dimuat turun pada Mac 15, 2011, daripada http://academia.edu/586038/ Evaluation _of_Education Environment The_ TUP_ Model
  17. Saedah Siraj (2005). Pembelajaran M-Pembelajaran dalam kurikulum masa depan. Jurnal Pendidikan, Journal on Isues of Education, 27, 115-126.
  18. Soloway E., Scala N., Jackson S. L. et al: Learning Theory in Practice: case studies of learned-centered design. Conference proceedings on Human factors in computing system, p.189-196. ACM. NY, USA, April 1996
  19. Traxler, J., "Mobile learning - The future already behind Us," Interactive Mobile and Computer Aided Learning (IMCL), 2012 International Conference on , vol., no., pp.7,9, 6-8 Nov. 2012 doi: 10.1109/IMCL.2012.6396442
  20. Yuan Jiugen; Zhang Wenting, "Research on WAP Browsing M-Pembelajaran Learning Mode Based on 3G Technology," Computational and Information Sciences (ICCIS), 2013 Fifth International Conference on , vol., no., pp.23,25, 21-23 June 2013
  21. doi:10.1109/ICCIS.2013.14