The Importance of Financial Roles in Optimizing Laboratory Facilities
Pentingnya Peranan Keuangan Dalam Optimalisasi Fasilitas Laboratorium
Abstract
The purpose of this study is to examine the important role of finance in optimizing laboratory facilities. The research is using a qualitative-descriptive study with interview methods and triangulation techniques. Interviews were conducted with the Principal, Deputy Principal for Curriculum, Deputy Principal for Facilities and Infrastructure, and Treasurer of educational institutions. The results of this activity illustrate that the development of funding for educational institutions is expected to increase the ability of students in learning. One of them is the development of laboratory facilities.
Downloads
References
Arikunto, S. (2002). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Costa, V. P. (2000). Panduan Pelatihan untuk Mengembangkan Sekolah. Jakarta: Depdiknas.
Fathoni, A. (2006). Metodologi Penelitian & Teknik Penyusunan Skripsi. Jakarta: Rineka Cipta.
Hadi, S. (2004). Metodologi Research. Yogyakarta: Andi Offset.
Hasan, M. I. (2002). Pokok-pokok Materi Metode Penelitian dan Aplikasinya. Jakarta: Ghalia Indonesia.
Ibrahim, N. S. (2001). Penelitian dan Penilaian Pendidikan. Bandung: Bandung Sinar Baru.
Indonesia, T. P. (t.thn.). Kamus Besar Bahasa Indonesia.
Indrawan, I. (2015). Pengantar Manajemen Sarana Dan Prasarana. Yogyakarta: Deepublish.
Moloeng, L. J. (2001). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosda Karya.
Mulyasa. (2007). Manajemen Berbasis Sekolah. Bandung: Remaja Rosda Karya.
Prastowo, A. (2012). Metode Penelitian Kualitatif dalam Perspektif Rancangan Penelitian. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.
Prastowo, A. (2012). Metode Penelitian Kualitatif dalam Perspektif Rancangan Penelitian. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.
Putra, N. (2012). Metode Penelitian Kualitatif Pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers.
Putra, N. (2012). Metode Penelitian Kualitatif Pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers.
Rohiat. (2009). Manajemen Sekolah Teori Dasar dan Praktek. Bandung: PT. Refika Aditama.
Rohidi, T. R. (2011). Metodologi Penelitian Seni. Semarang: Cipta Prima Nusantara.
Sinungan, M. (1993). Dasar-Dasar Manajemen Kredit. Jakarta : Bumi Aksara.
Sugiyono. (2013). Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.
Suryana, D. (2008). Manajemen Keuangan Sekolah. Jakarta: Erlangga.
Suryana, D. (2008). Manajemen Keuangan Sekolah. Jakarta: Erlangga.
Suryobroto. (2004). Manajemen Pendidikan Di Sekolah. Jakarta: Rineka Cipta.
Komariah, N. (2018). KONSEP MANAJEMEN KEUANGAN PENDIDIKAN. Jurnal Al-Afkar, Vol.VI, hlm.67-93.
Novita, M. (2017). SARANA DAN PRASARANA YANG BAIK MENJADI BAGIAN UJUNG TOMBAK KEBERHASILAN LEMBAGA PENDIDIKAN ISLAM. Jurnal Nur El-Islam, Vol.4, hlm.97-129.
Steven Sumendap, R. A. (2019). STRATEGI PENGELOLAAN KEUANGAN UNIVERSITAS SAM RATULANGI MANADO DI ERA BADAN LAYANAN UMUM. Jurnal Pembangunan Ekonomi dan Keuangan Daerah, Vol.20.
Amac, B. S. (2016). OPTIMALISASI PERAN LABORATORIUM PERHOTELAN SEBAGAI PUSAT PELATIHAN DAN UNIT BISNIS KAMPUS. Jurnal Festiva, Vol.1, hlm. 1-64.
Windarti. (2015). PENGARUH KARAKTERISTIK PENGELOLAAN KEUANGAN SEKOLAH DAN TRANSPARANSI TERHADAP EFEKTIVITAS PENGELOLAAN KEUANGAN PADA SMA DAN SMK NEGERI DI KOTA MADIUN. Jurnal Akuntansi dan Pendidikan, Vol.4, hlm.23-36.
Copyright (c) 2020 Ucik Fauziah, Hidayatulloh Hidayatulloh, Renny Oktafia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.